Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2011

«Η ΚΑΤΑΡΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΘΑ ΠΕΣΕΙ ΠΑΝΩ ΜΑΣ…»



Ο Πρόεδρος της Κοινότητας Νεοχωρίου και εκπρόσωπος των μη μουσουλμανικών μειονοτήτων στο Ανώτατο Συμβούλιο της Γενικής Διεύθυνσης Βακουφίων κ. Παντελής (Λάκης) Βίγκας, απαντώντας σε ερώτηση της εφημερίδας Real News, για την μετατροπή σε τζαμί της Αγίας Σοφίας στη Νίκαια, είπε τα εξής:

«Αγγίζει όλους τους χριστιανούς. Πρόκειται για ένα μνημείο μεγάλης θρησκευτικής εμβέλειας, του οποίου η διαχρονική παρουσία τεκμηριώνει την πολυπολιτισμική διάσταση του τόπου. Καλό θα ήταν τέτοιου είδους μνημεία να μη χρησιμοποιούνται με τρόπο που να προκαλούν τις θρησκευτικές συνειδήσεις. Θα μπορούσε να αξιοποιηθεί – όπως τόσα άλλα χριστιανικά μνημεία – ως μουσείο».

Τις ίδιες μέρες με την δήλωση του κ. Βίγκα και ο Αντιπρόεδρος της Τουρκικής κυβέρνησης και αρμόδιος για την Γενική Διεύθυνση Βακουφίων, κ. Μπουλέντ Αρίντς, έκανε δηλώσεις σχετικά με την μετατροπή της Αγίας Σοφίας Νίκαιας σε τζαμί. Οι δηλώσεις του κ. Αρίντς, έχουν ιδιαίτερη αξία για την κατανόηση του τρόπου που σκέπτεται ένα από τα βασικά ηγετικά στελέχη του κυβερνητικού κόμματος. 

Ο κ. Αρίντς μεταξύ άλλων είπε:
«Είναι πολύ σημαντικό γεγονός ότι ένας τόπος λατρείας, ο οποίος στα αρχεία είναι καταγεγραμμένος ως τζαμί, μετά την ολοκλήρωση της ανακαίνισης του λειτουργεί ξανά ως τόπος λατρείας. Είθε, εάν υπάρχουν και άλλοι παρόμοιοι χώροι, να τους αποδώσουμε στην θρησκευτική λατρεία. Αυτό είναι το καθήκον μας. Είτε το ονομάσουμε Ορχάν τζαμί (σ.σ. από το όνομα του κατακτητή της Νίκαιας), είτε όπως ονομάζεται από τον λαό Αγιασόφια τζαμί, ποια είναι η θέση του (κτιρίου) μέσα στην ιστορία; Από πολύ παλιά αρχεία είναι γνωστό ότι το 787, δηλαδή 7 αιώνες πριν την ίδρυση του Οθωμανικού κράτους, εδώ ήταν εκκλησία. Ναι, τότε υπήρχαν Χριστιανοί κι εδώ ήταν εκκλησία. Το 1330 – 1331 ο μεγάλος χάνος Ορχάν εκπορθεί την Προύσσα και την Νίκαια. Τότε υπήρχε αυτό που λέγεται «δίκαιο εκπόρθησης». Η εκκλησία μετατρέπεται σε τζαμί και ο Ορχάν γκαζή το δωρίζει στο ίδρυμα (βακούφι) του για να προσκυνούν εδώ επί χιλιάδες χρόνια οι μουσουλμάνοι. Από τότε έχουν περάσει 680 – 700 χρόνια. Άρα πάνε 700 χρόνια αφότου ο Ορχάν γκαζή πήρε την Νίκαια και μετέτρεψε τον χώρο σε τζαμί. Τότε υπήρχε αυτό το δίκαιο στις εκπορθήσεις. Και η εκκλησία και το τζαμί είναι τόποι λατρείας του Θεού. Πολλά δικά μας τζαμιά στα Βαλκάνια, σε άλλες χώρες, δυστυχώς έχουν πάψει πλέον να λειτουργούν ως τζαμί.
Το ίδρυμα (βακούφι) του Ορχάν γκαζή βρίσκεται στα χέρια της Γενικής Διεύθυνσης Βακουφίων. Ο Ορχάν γκαζή λέει, αυτό το κτίριο το δώρισα και το αφιέρωσα ως τζαμί. Δεν είναι δυνατό να αποχαρακτηριστεί από τζαμί. Εάν αποχαρακτηριστεί, ο Θεός να φυλάξει υπάρχει μία κατάρα που δεν θέλω να την επαναλάβω. Διότι στα βακούφια υπάρχει μία ευχή και μία κατάρα. Οι ευχές πάνε στον δωρητή, όμως για όποιον εκτρέψει το δωρηθέν από τον σκοπό που δωρήθηκε υπάρχει μία κατάρα που λέει, η κατάρα των αγγέλων του Θεού και όλων των ανθρώπων να πέσει σε αυτούς που πρόδωσαν τον σκοπό του δωρητή. Αυτό αναγράφεται σε όλα τα δωρητήρια των βακουφίων. Διότι και στον Χριστιανικό κόσμο υπάρχουν παρόμοιες δωρεές στους πιστούς. Για όποιο σκοπό δωρήθηκε μόνο γι΄ αυτόν μπορεί να χρησιμοποιηθεί».

Παράλληλα με τα παραπάνω να υπενθυμίσουμε ότι είχε προκαλέσει ιδιαίτερη εντύπωση όταν πριν από λίγους μήνες, ο Οικουμ. Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος είχε λειτουργήσει στα Αλάτσατα σε μια πρώην εκκλησία η οποία μετά το 1922, μετατράπηκε σε τζαμί. Μάλλον το τζαμί / πρώην εκκλησία, δεν διέπεται από το «δίκαιο της εκπόρθησης».

Γρηγόρης Κεσίσογλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.