Δευτέρα 8 Ιουλίου 2013

ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ, ΣΤΟΝ ΥΠΝΟ ΤΩΝ ΜΑΚΑΡΙΩΝ ΕΜΕΙΣ…


ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΟΠΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΜΟΥΣΕΙΟ Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ

Υπό τους ήχους των ηλεκτροκολλήσεων, των σφυριών που τρυπούσαν και κάρφωναν στους τοίχους του ιστορικού βυζαντινού ναού της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντας, τελέστηκε το πρώτο ναμάζ (μουσουλμανική προσευχή) μετά από 55 περίπου χρόνια.
Οι κολλήσεις και τα καρφώματα που τραυμάτισαν το ιστορικό μνημείο έγιναν για να καλυφτεί το μοναδικής αξίας πρωτότυπο μωσαϊκό δαπέδου με ένα ξύλινο δάπεδο, όπως επίσης για να τοποθετηθούν τα πλαίσια των κουρτινών που σκεπάζουν τις τοιχογραφίες και την αγιογράφηση του ναού.
Το πρώτο επίσημο ναμάζ (μουσουλμανική προσευχή) τελέστηκε την Παρασκευή, 5/6/2013, με την παρουσία δεκάδων πιστών, πολλοί εκ των οποίων μεταφέρθηκαν με λεωφορεία από τις γύρω περιοχές. Από την άλλη, όπως αναφέρουν τοπικοί παράγοντες το 90 % του πληθυσμού στην Τραπεζούντα, είναι αντίθετος στην μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί.
Τους τελευταίους μήνες από τις στήλες της εφημερίδας «Ανατολή» έχουμε αναφερθεί επανειλημμένα στην μετατροπή ιστορικών Ορθοδόξων εκκλησιών σε μουσουλμανικά τεμένη, από την παρούσα τουρκική κυβέρνηση.
Όπως επίσης έχουμε επικρίνει την παθητική έως αδιάφορη στάση των φορέων που εκφράζουν τον Ελληνισμό της καθ’ ημάς Ανατολής, σε αυτό τον συστηματικό «βιασμό» της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Να σημειωθεί ότι μέχρι τώρα μόνο η Παμποντιακή Ομοσπονδία Ελλάδας (Π.Ο.Ε.) έχει εκδώσει μια σχετική ανακοίνωση. Από τις στήλες της «Ανατολής» έχουμε σχολιάσει τις αδυναμίες αυτής της ανακοίνωσης, από την οποία φαίνεται ότι οι φορείς του Μικρασιατικού Ελληνισμού, δεν έχουν αναπτύξει μια στρατηγική προστασίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς στην Ανατολή.
Ακόμη, έχουμε επισημάνει στην «Ανατολή», ότι εάν γίνουν σωστοί χειρισμοί από την πλευρά των Μικρασιατικών φορέων «…ο μεγαλύτερος σύμμαχος για να παραμείνει μουσείο η Αγία Σοφία Τραπεζούντας, μπορεί να προέλθει από τμήματα της τουρκικής κοινωνίας…»
Αυτή η εκτίμηση μας επιβεβαιώνεται, από τις αντιδράσεις που εκδηλώνονται κυρίως στην Τραπεζούντα για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί. Οι αντιδράσεις απλών ανθρώπων και φορέων - όπως δηλώνουν οι ίδιοι - έχουν την πρόθεση προστασίας ενός μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά εκφράζουν και την γνώμη ότι η μετατροπή σε τζαμί, αποτελεί ασέβεια στις άλλες θρησκείες.
Βέβαια μέρος των αντιδράσεων μπορούν να χρεωθούν στον φόβο για μείωση της τουριστικής κίνησης στην περιοχή, με την επακόλουθη μείωση του τουριστικού συναλλάγματος.
Όμως, σε κάθε περίπτωση, οι αντιδράσεις αυτές αποτελούν σπουδαία ευκαιρία, για να δημιουργήσουν οι φορείς του Μικρασιατικού Ελληνισμού νέους διαύλους επικοινωνίας και συνεργασίας με δυνάμεις της τουρκικής κοινωνίας.
Αυτή η συνεργασία είναι αναγκαία για να δηλώσει «παρών» ο Ελληνισμός της Ανατολής στην ιστορική κοιτίδα του, σε μια εποχή όπου πλέον στην Τουρκία ανοιχτά συζητούνται οι συνέπειες από την εξόντωση των γηγενών λαών και κυρίως των Χριστιανικών λαών.
Οι εξελίξεις που σημειώνονται με αφορμή την μετατροπή της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντας σε τζαμί, είναι μια ιστορική πρόκληση για τους πολυάριθμους φορείς του Μικρασιατικού Ελληνισμού, όπου θα κριθεί εάν είναι ακόμη ζωντανά τα «μικρασιατικά αντανακλαστικά» τους ή εάν έχουν απονεκρωθεί πλήρως.

Στο προσεχές τεύχος της «Ανατολής»:
-          Τι δήλωσε ο διευθυντής του τοπικού παραρτήματος της Γεν. Διεύθυνσης Βακουφίων για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας Τραπεζούντας και προκάλεσε τις αντιδράσεις ακόμη και μουσουλμάνων;
-          Πώς αντέδρασαν τοπικοί κοινωνικοί φορείς στις εκτρωματικές παρεμβάσεις στην Αγία Σοφία Τραπεζούντας;
-          Ποιες ενέργειες ετοιμάζονται για να εκφραστεί η αντίδραση της τοπικής κοινωνίας;
-          Και ένα άρθρο που θα κάνει εντύπωση. Ο Serdar Kaya γράφει για την «Γενοκτονία των Ρωμιών» της Ανατολής…